Ioana Socaci: In primul rand e o bucurie si o onoare imensa sa va am
drept interlocutor. Va multumesc pentru ca ati acceptat acest interviu. Si
pentru a incepe de undeva am sa va marturisesc ca de cand ma stiu m-a pus in
dificultate alegerea unui defect si a unei calitati personale care sa ma
defineasca. Dar mi-a placut intotdeauna provocarea asa ca va provoc si eu pe dumneavoastra:
Cum e Tzaca Cojocaru in extreme: al binelui si al raului?
Constantin (Tzaca) Cojocaru: Ai
vorbit de defecte. Nu sunt un om complexat, dar cred ca am foarte multe
defecte. Acum mai e o problema. Ca la o mai adanca privire aceste defecte sa
devina si calitati, iar calitatile…hmm…trebuie sa le caut. Hai sa spunem asa
: in extrema buna sunt aiurit,
poet, cu capul in nori. Toate lucrurile care ajung la mine, mi le apropii
printr-o intuitie, as spune, desi cuvantul asta mi se pare strain. Nu ma
consider un tip intuitiv. Totusi, care e calea prin care lucrurile
se apropie ? Ca nu este cea logica, rationala. S-ar putea intampla sa fie un
cuvant foarte tare, pretios chiar, iubirea.
Deci in extrema buna ma simt
capabil de iubire. Am o stare de iubire permanenta. Nu crestineasca. O iubire…
Cum s-o numesc eu ?…Un cuvant curat : bovina. Asa, din aer…din senin.
Nici cand lucrez nu pot lucra
altfel. Deci nu am in nici unul dintre lucrurile facute pe teatru, roluri …nu
am intentii rationale. In general cand am avut intentii rationale lucrurile
s-au desfasurat destul de sec. Destul de plat. Ideile in general, fara sclipiri,
raman acolo. Intotdeauna e bine sa ai o obsesie buna. Obsesia pozitiva, obsesia
buna. Ceva care nu te paraseste nicio
clipa din momentul in care s-a instalat si ceva pe care tu nu pompezi in
intentie cu ganduri de genul “aoleu, sa nu uit de chestia aia “ sau “iar nu
m-am gandit la rol” Nu! Pentru ca acea
obsesie buna nu poate da rezultate decat prin uitare. Uit de ea, dar ea
lucreaza acolo, in mine.
Exista probabil inauntru niste
lucratori, mici, ageri, foarte vioi si pe care daca ii las in pace si nu-i bat
la cap toata ziua cu bombanelile mele…pentru ca ce am eu sa le spun? Ei stiu ce
au de facut … duc intr-o zi la aparitia “sclipirii". Sclipirea nu e rationala.
De unde vine? Din drag de. Ca nu gasesc o alta explicatie. Din drag de. Ma
refer in special la teatru. Pentru ca aici sunt problemele mari ale vietii
mele. Pentru ca restul a curs de la sine si eu n-a trebuit sa intervin si de
cate ori am intervenit, n-a iesit bine…viata trebuie lasata sa curga.
Dragul, iubirea de...De exemplu
un rol care la inceput mi s-a parut uracios, fara prea multa chemare catre
mine sau un context nu tocmai fericit,
cum ar fi ca se poate intampla sa lucrez
cu un regizor care ori sta el in sala si da indicatii, ori e gulerul de la
blana lui daca e iarna, e acelasi lucru. Pentru ca nu spune nimic chiar daca ar
vorbi tot timpul. In ambele cazuri, singura iesire din situatie e dragul de ce
fac, de rol. Bucuria de a exista acolo si care vine din iubire, din drag .
Iubirea tot bovina e, dragul tot bovin e. Cand zic bovin pare ca injur ceva.
Nu! E ca manifestarea de fond, ca sunetul de fond al Universului. Bazaitul ala
de fond care incepe de la Big Bang. Bazaitul ala e ceva bucuros. Ei, si din
asta ajung incetul cu incetul sa iubesc ceea ce fac, sa mi se para frumos ceea
ce mi s-a parut urat, sa mi se para interesant ceea ce nu mi s-a parut
interesant, din iubire. Si intr-o zi sclipeste, sare capacelul si iese ceva
care nu tine de logica.
“Sclipirea” mi s-a intamplat in
general in bucatarie. Eu in bucatarie, cand stau asa seara, devin destept. Pe
mine m-a ajutat intotdeauna faptul ca garnitura de la robinet nu era niciodata
bine reparata si ascultam cum curge apa: pic, pic, pic… si chestia asta crea o
atmosfera de curgere lenta a timpului… marcheaza timpul senzatiilor, al
starilor…timpul dinauntru… nu din cap…timpul din tine…Deci asta ar fi…intr-o
extrema: iubirea.
Spuneam ca am foarte multe
defecte. Pana si asta e un defect. Cel pe care l-am exprimat in extrema buna.
Ei, pe partea cealalta cred ca este o doza, nu uriasa, dar solida de egoism. Ca
e din nascare, ca vine din meserie, nu stiu. Ca fiind din nascare s-a
transferat foarte bine in meserie in timp, ca s-a imbracat in haina meseriei
cum ar veni si atunci e acelasi egoism,
nu e altul. Poate ca asta m-a trimis pe scena. Chestia aia pe care o fac numai
eu.
Desi la partea de plus, alaturi de iubirea
bovina as alatura si generozitatea necugetata, care tot defect e, dar e acolo
sus. Ei, dincoace, jos, langa egoism as alatura si aceasta generozitate
necugetata, dar care nu are nici o legatura cu egoismul pentru ca ea se
manifesta paralel. Nu-mi rezolv eu faptul ca sunt egoist printr-un gest de
generozitate. Este in paralel toata chestia asta. E o pendulare, o balansare
intre ele.
Ce as mai adauga acolo jos: uit
ingrozitor de repede. La mine, uitarea functioneaza intr-un mod surprinzator,
stupefiant pentru ca lucreaza la a sublima
cu totul, in calitate, ceea ce am stiut precis. Uit cu mintea si las sa
lucreze memoria cealalta. Memoria afectiva. Poate din cauza asta nu am ureche
muzicala. Pentru ca nu pot relua aceeasi nota, nici de la tine, nici de la
mine, nici de maine.
Am cantat pe scena. Dar dupa exercitii si repetitii cu mine insumi …atroce.
Zile in sir, saptamani in sir, 3 ore pe zi. Auzind aceeasi melodie, ceea ce pe
altul il tampeste, pe mine ma destepta. Si izbuteam s-o cant in cadrul
spectacolului. E adevarat, nu atacand-o ca un cantaret pentru ca atunci lupta
ar fi fost total nedreapta in defavoarea mea. Nu ca un cantaret. Atacand-o ca
un actor. Ce inseamna teatrul in raport cu cantecul meu? Care e actoria pe care
o cere defectul asta? Inseamna ca tot ce inseamna defect in cantec devine
sugestie pe scena. Devine comunicare, idee comunicata.
Asa s-a intamplat in “Povestiri
despre nebunia noastra cea de toate zilele“ pusa de Afrim la Piatra Neamt. Acolo timpul nu mai trecea si
se oprea in loc din cauza ca personajele
acestui spectacol isi traiau estetica vietii lor in neputinta si cantecul
devenea derizoriu din neputinta de a trai, de a simti. Cantecul acolo se plia
actoriceste. Nu era nevoie de prea multa voce ca sa-l canti.
Si la fel, intr-un alt spectacol,
interpretand o melodie a lui Marlene Dietrich. Situatia era a uitarii. In care
raman doar ramasite de cantec si asta devenea iar actoriceste, dramatic. Nu era
vorba sa cant eu ca Marlene Dietrich.
Si asa ajungem la concluzia ca nu
sunt eu mai special… mi-e greu sa spun
…pentru ca sunt situatii in care cea mai mare calitate devine defect si cel mai mare defect devine calitate. Am
calitati riscante si defecte bune. Este un soi de inter relatie intre toate
lucrurile astea.
I.S: V-ati definit ca fiind “povestitor la gura semineului”, identitate
perfect acceptata de toti cei ce va
cunosc. Care e povestea acestei metafore?
CC: Pai chestia cu “gura
semineului “am trait-o in mod real, deci nu e doar o metafora. Eram in Franta,
lucrasem la Pescarusul, prima oara cand am lucrat Pescarusul; imi placea ce
faceam, am ajuns sa constat ca e bine. Ajunsesem la o emotie buna, aveam emotia
locului in care ajungea personajul. Pariul era corect. Spectacolul a iesit, s-a
jucat si a fost apreciat foarte mult.
Ei, si in acest context, intr-o
seara, un nobil, care era sotul cuiva
care avea legatura cu societatea de teatru care facea Pescarusul, domnul Pierre Saint Claude, ne-a invitat la
conacul dumnealui. Conac clasic. Ala
pe care il stim. Casa inalta, cu etaj, mare…din piatra; un living superb din
care plecau toate scarile in toate locurile si un semineu in care ardeau
butuci. Fiind iarna, ca asta se intampla in decembrie, bine inteles ca ne-am
lasat bocancii la usa si am pasit in ciorapi pe acel parchet superb si ne-am
asezat langa semineu sa ne mai incalzim putin. Am vorbit de una, de alta, eram
foarte relaxati, era foarte placuta discutia, si un vinisor facut de el, de pe
domeniul lui si la un moment dat, nu stiu cum a venit discutia despre limba
romana. Cum suna limba romana? Ce e limba romana? Ce limba e limba romana si
daca are vreo legatura cu limba franceza, legatura pe care o stabileam mereu si
le-o comunicam si spuneam ca bunica spunea “botina” la gheata, deci vine din
franceza si multe alte exemple de influente. ”La urma urmei toate neologismele
din limba romana venite din Franta pe care eu le folosesc” le spuneam eu, “dumneavoastra spuneti ca sunt cuvinte de la
Academie pentru ca intre timp si-au mutat sensul” . Si atunci m-am gandit si
i-am intrebat daca vor sa asculte in limba romana niste versuri ale celui mai
mare poet roman care se numeste Mihai Eminescu si a caror muzicalitate ma ajuta
in demersul meu de a le arata ce insemna limba romana. Si folosita
extraordinar, dar metrica era foarte importanta, pentru ca francezilor le plac
monoloagele. Si am spus partea bataliei din Scrisoarea III, de la “ si abia
pleca batranul…” cu tot cu scrisoarea tanarului fiu de domn si care se termina
cu “ si multumesc lui Hristos, te sarut Doamna frumos “ . Numai ca, mi s-a
parut aiurea sa ma ridic de acolo de la semineu si sa ma produc, deci sa pun in
valoare momentul. Ce moment? Ca le spun o poezie in limba romana cand ei habar
n-au de limba romana ? Ei, si afla ca stand in fund, intr-un cot, langa semineu
am spus toata poezia, caci scoala de teatru am facut si diafragma mi-e buna si
volumul la fel, si-am spus toata poezia in forta, bine mersi. La care, la
sfarsit , Pierre
a zis: “eu nu stiu limba romana, dar te admir! Caci din aceasta pozitie nici un
cantaret n-ar fi putut canta. Are nevoie de volum “. Eu i-am spus ca ma
folosesc de volum ca sa fac teatru nu ca sa cant…Stand toata seara aia la gura
semineului, mi-a ramas…n-am mai stat in fata altui semineu decat din asta din
plastic, cu becuri inauntru. Si mi-a ramas. Nu pare important, ei bine, dar
semineul ala mi-a ramas ! M-am intors din nou vara, Pierre ne-a invitat din nou, dar nu mai
ardeau butucii in semineu…atunci, ala a fost momentul! Si de cate ori sunt
intrebat despre ce spun, povesti, povestiri, dialoguri, tot ce am in mine, ma vad la semineul lui Pierre!
I.S.: Semineul lui Pierre
ma inspira si pe mine. Caci suntem in
perioada sarbatorilor de iarna si asta imi inspira povesti la gura sobei, cu
vin fiert si stelute de zapada la fereastra. Aveti o poveste de Craciun?
C.C.: O poveste speciala de
Craciun, nu ! Dar legata de sarbatori….Prima data am fost cu colindul, cu
uratul pe la 4 ani, cam asa…Asta se intampla in Saveni, Botosani, la bunicii mei! Stateam cu totii
acolo, bunicii, parintii mei si noi, fratii. Si
Saveniul fiind populat cu foarte multi evrei, toti prietenii mei buni
erau evrei. Aveam vreo 7 prieteni buni, da’ buni, evrei, pe la 6 ani sa zic, si
aveam un singur prieten roman, Iluta de vis-à-vis. Iluta Stefan, care s-a facut
tractorist si inca unul foarte bun. Ei, si noi eram impreuna, toti 8. Iluta mai
venea, nu mai venea, dar noi toti ceilalti 8 eram continuu impreuna. Ma duceam
la ei, beam cafeaua cu lapte de dimineata si cu painea prajita ca sa dau
exemplu bun prietenului meu care nu voia sa manance dimineata. Si maica’sa imi
punea si mie si imi tot spunea “nu se vede fundu’, nu se vede fundu’ “ adica
pana la capat trebuia baut laptele.
Si normal ca, fiind tot timpul
impreuna, cum venea Craciunul, noi toti 8 plecam cu colindul. Mai, ceea ce
trezea o bulversare printre oamenii de acolo, printre tarani si veneau femeile
la bunica si spuneu “Vai di mine Catinca, acuma si evreii imbla cu colinda?“
Dar noi n-aveam nici o treaba! Mie asta mi se pare minunat! Daca exista
vreodata ideea de ecumenicitate intre religii! Nu neaparat intre ortodocsi si
catolici, ci intre toate religiile ! Exista un fir comun ! Sunt diferente
uriase, dar exista un fir comun ! Ei, prietenii mei, veneau pe firisorul ala
comun si cantam impreuna bucuria ca
astazi s-a nascut Cristos! Era nasterea unui copil, nu era o bucurie politica,
religioasa. Era bucuria pur si simplu! Un turc, daca trece pe drum si-i place
melodia, canta si el! E un cantec! Care-i problema? Apropierea se face pe
sensibilitate, pe iubire…nu pe politica religioasa!
I.S: Sa ramanem la povesti, pentru ca asta e tema intalnirii noastre.
Aveti o poveste preferata?
C.C.: Am doua povesti care, dupa
mine, sunt capitale. Una o stiam din facultate si am reintalnit-o in mod cu
totul intamplator si ciudat in textul de la rolul pentru care am dat proba
pentru un film, in Franta. Si povestea e cam asa: intr-o rezerva de spital stau
doi bolnavi. Unul, foarte grav bolnav sta langa usa salonului, iar celalalt are
patul langa fereastra si e mai putin bolnav, se mai poate ridica si privi pe
fereastra. Cel de la usa
il intreaba mereu ce vede pe fereastra. Are nevoie sa ramana in contact cu lumea,
cu cerul, cu ceva. Iar cel din fata ferestrei ii descrie cu lux de amanunte tot
ce vede. Cerul, stelele, luminile din curtea spitalului, surorile care umbla
prin ploaie doar in bluza si bluzele se muleaza pe ele si e o imagine
extraordinar de frumoasa, de puternica, copii care inoata in apa fluviului care
nu e foarte departe de spital si–i vede cum sar, cum se balacesc fara grija si
asa mai departe. Si tot povestindu-i ce vede pe geam, bolnavul de la fereastra
se insanatoseste si paraseste spitalul. Cand vin oamenii spitalului sa aranjeze
patul, cel de la usa
ii roaga, daca tot s-a eliberat patul de la fereastra, sa-l mute pe el acolo.
Si ei l-au luat si l-au mutat la fereastra. Si el s-a ridicat cu foarte mare
greutate si s-a uitat pe fereastra. Si-n fata ferestrei era un zid. Negru si
vechi.
Si mai am una, legata de
speranta, pe care am citit-o eu, cu ochii mei, scrisa de Francisc Munteanu.
Povestirea e cam asa: intr-un lagar de concentrare din Germania,
se aflau evrei. Si, printre ei, un tanar de 15-16 ani, pentru care toata
suflarea din lagar, pune mana de la mana, creaza diversiuni, pentru ca acest
tanar sa nu aiba un sfarsit nedrept si sa evadeze. Inainte de a se pregati
actiunea de evadare, vine un batran la el, la copil, cu o bucata de paine invelita
intr-o naframa. Si-i spune asa: “E o bucata de paine uscata. N-ai voie sa te
atingi de ea. O sa-ti fie foame. Drumul din Germania pana in Romania, unde trebuia sa ajunga, e
lung. Daca vei manca aceasta felie de paine, nu vei mai avea nimic. Nici o rezerva
de speranta. Deci incearca sa te descurci fara ea. Dar daca vreodata si
vreodata nu se va mai putea, poti s-o mananci, dar sa stii ca nu mai ai nimic
apoi. Ni-mic. Se organizeaza ei, diversiunea prinde si baiatul izbuteste sa
evadeze. Drumul catre tara a fost apoi numai
prin paduri de unde manca radacini, tinand cu sfintenia la bucata lui uscata de
paine. Nu intra in localitati, se descurca fara sa cunoasca oameni. Si a
izbutit. Dumnezeu l-a ajutat si a izbutit. Si a ajuns, in sfarsit, la Oradea, intr-o familie de
evrei care il astepta. Ajuns printre oameni s-a imbaiat in sfarsit, a primit
haine curate si i s-a dat de mancare. La inceput putin, pentru ca nu mancase
mult timp decat frunze
si radacini din padure. Si cand i s-a pus mancarea in fata si-a adus
aminte de bucata lui de paine. Si a zis “nu-mi
dati paine ! Voi manca bucata mea care m-a tinut pana aici. De cate ori n-am
zis acum mananc! Nu inca! Si asta imi dadea putere! “Si desface naframa si
inauntru gaseste o scandura mica…o scandurica si nicidecum o felie de paine.
I.S.: Imprastiati cu multa generozitate spiritual dumneavoastra tanar
si bucuria. Care e secretul acestei bucurii molipsitoare ? Cu ce se alimenteaza
ea?
C.C.: Aceasta bucurie e o chestie
pe care o simt. Se alimenteaza cu ce vad. Cu ce mi se intampla. Nu mi se
intampla tot timpul lucruri bune. Mai sunt si lucruri nu prea placute. Dar si
ele, nu stiu cum, pana la urma…alea cele mai neplacute au un soi de traseu
sinuos pana cand nimeresc, dar tot pe fundalul ala de bucurie ajung. Si se
exorcizeaza intr-un fel, nu stiu, nu-mi dau seama. Deci nu stiu de unde ma
alimentez. Din drag. Hai, ca revin la chestia asta. Din drag. Hai sa spunem din
drag.
Da, dar egoismul ala de a ma afla
in fata lumii si de a spune in vazul lumii
are o samanta actoriceasca in el. Necesitatea de a fi vazut si de a
spune eu nu se leaga in primul rand cu aceasta generozitate de a comunica.
Exista o doza de egoism, dar nu stiu cum s-o numesc ca parca nu e sigura. Parca
ar fi asa: daca simt ceva si pot sa spun, n-am cum sa tac. Ceva nu-mi da voie
sa tac. Daca simt ceva bine. A tacea inseamna…nu e ca o lasitate …e ceva rau.
Si atunci, de fiecare data cand simt ceva…zic. Exista un sistem de aparare
insa. Pe pagina de Facebook, de exemplu, scriu de multe ori in versuri. Exista
un sistem de aparare ca sa nu spun ceea ce simt chiar in amanunt…pentru ca la
un moment dat devii vulnerabil. Deci pe la trei sferturi, cateodata, o cotesc
intr-o rima. Dar care exprima acelasi lucru, la urma urmei. De unde? Pai tot din
drag!
I.S.: Ati numit Teatrul Tineretului de la Piatra Neamt scoala
dumneavoastra de teatru. Imi spuneti o poveste de la Piatra?
C.C.: Piatra are foarte multe
povesti. Dar pentru ca trebuie sa aleg doar una, hai ca o iau pe cea mai
placuta.
Am ajuns la Piatra Neamt dupa ce am facut 6 luni de
armata. Am ajuns in februarie 1967 si aveam un statut foarte comod, care-mi
aducea multumire. De ce? Pentru ca eu am facut armata la Radna, langa Arad si
tot Teatrul Tineretului din Piatra Neamt, trecand prin apropiere, avand
spectacol la Arad care era la vreo 20 de km, au facut o bolta pe la garnizoana,
pe acolo, la scoala de ofiteri de rezerva unde eu eram elev si au venit sa ma
vada. Iti dai seama ca este extraordinar sa vezi ca in fata portii regimentului
se opreste o masina cu decoruri, cu echipament de teatru si coboara de acolo
actorii si zic “e aici Cojocaru Constantin? “ “Da. E acolo.Vino ma la poarta ca
te cheama unu’. Si-i vad pe toti. Vine teatrul la tine, stii? E o chestie
extraordinara. Cam asta era starea in care am ajuns la Piatra Neamt. Erau niste repetitii in care
maestrul Ion Cojar lucra cu “Afara-i vopsit gardu’, inauntru-i leopardu” si-l
mai aranja nitel bagand niste replici in limba germana pentru ca spectacolul
participa la Festivalul de teatru pentru copii si tineri de la Nurenberg. In
1967 era asta, in martie. Iar actiunea era prilejuita de faptul ca, cu putin
timp inainte se redeschisese in sfarsit Ambasada Romaniei in Germania,
dupa razboi. Si era un eveniment, iar Teatrul Tineretului din Piatra Neamt fiind atunci in voga a fost ales
sa mearga acolo.
Eu m-am dus la repetitia aia
si m-am asezat in fundul salii sa-i vad
si eu pe colegii mei…si ce se intampla, ce fac. La un moment dat, Cojar se
intoarce si zice “Da’ pustiu’ asta din fundu’ salii cine e ? “La care colegii
din scena s-au prins ca vorbea de mine si au zis “Pai, asta e Tzaca, e Tzaca
Cojocaru care e colegul nostru. E proaspat repartizat aici." Nu-ti spun ca
aveam 21 de ani si paream de 12. Da’ nu mint, asa era. Si Cojar spune in
momentul ala “Pai, cum adica? Toata trupa pleaca in turneu si asta micu’ ramane
singur aici? Ia urca pe scena!“ Si urc pe scena, imi da un rol, unul dintre cei
trei copii rai…atat aveam. Ah, mai eram un arbitru de box, dar asta n-avea
replici. Deci eram unul dintre cei trei copii rai si cantam “Suntem rai, rai,
rai rai rai/ In afara de batai/ Nu cunoastem alte cai/ Noi ne batem dai si
dai.” Atat. Pe un dans…Astfel incat, ajungand la Piatra Neamt, primul meu rol ca profesionist pe scena, s-a petrecut la Nurenberg.
Ca debut. Si asta e o amintire foarte placuta.
I.S.: Am tot vorbit de bucurie, de iubire si totusi…ce-l intristeaza pe
Tzaca Cojocaru ?
C.C.: Pfuuu! Stii ce ma
intristeaza? Inutilitatea. Lucrurile facute in gol. Neputinta noastra, daca e
sa ma refer concret, a noastra de aici, a bucurestenilor, a romanilor, de a
face ceva consistent, cu sens. Fac, foarte putini, iar cand fac, in general,
este naclait cu atata zadarnicie si inutilitate ca-si pierde sensul. Totul pare
o pedalare continua in gol si asta ma deprima, ma dezarmeaza. Iar la mine,
deprimarea e rea pentru ca stii, panza aia de bucurie de care povesteam ca se
afla undeva dedesubt e foarte vulnerabila, cel putin pentru moment, la lucruri
din astea insolubile. Deci daca sunt trist sau ma socheaza ceva bucuria aia
face o exorcizare undeva si vezi matale
ca lucrurile se rezolva…Dar, cand e vorba de ceva fundamental si insolubil
lucrurile se schimba. De-asta zadarnicia, lucrul facut paralel cu realitatea,
fal-si-fi-ca-rea realitatii care da in gol, ei asta ma deprima.
I.S.: Teatrul Odeon a serbat de
curand 100 de ani. Cati din ei i-ati petrecut impreuna? Imi spuneti si o
poveste de la Odeon?
C.C.: Sunt destui…Pentru ca am
venit in 1975 si am dat concurs la Giulesti, actualul Odeon. Deci sunt 36 de
ani din suta asta. Pai, hai sa-ti spun pe scurt, intreaga poveste. Mi se pare
mai bine decat o poveste punctuala. Poate cuprinde mai mult.
La Piatra Neamt am jucat toate rolurile
importante de tineri si pusti: Romeo, Harap Alb, Harry Philton in Zigger-Zaggar, iarasi un rol foarte
bun, Laonic…uitasem, in Cronica personala a lui Laonic, deci roluri importante.
Si aveam un anumit statut de recunoastere. Plecasem deja de vreo doi ani de la Piatra Neamt cand secretarul
literar de acolo, Paul Findrihan, mi-a zis “uite ai plecat de 2 ani si la
fiecare inceput de stagiune inca ma gandesc ce-ai juca daca ai fi in Piatra”.
Intelegi?
Mai, si ajung la Bucuresti. Si la
Giulesti, timp de 15 ani…cin-spre-ze-ce ani… Pentru unii exista 15 ani de
temnita grea, 15 ani de ocna si la mine au fost 15 de ani de nimic. In ce sens?
Comparativ cu rolurile pe care le jucam la Piatra, aici n-am jucat decat
franturi populare: “Comedie cu olteni”, “Comedie fara titlu”, “Cu oltencele
nu-i de glumit”. Spectacole populare pentru un public care manca seminte in
sala. Spectacole care sigur ca produceau o uriasa bucurie publicului. Dar eu
veneam de la Romeo, de la Shakespeare, de la Harap Alb si nu jucasem deloc
comedie pana atunci. Rolurile mele fusesera de baieti sensibili si seriosi la
Piatra…si in momentul ala s-a schimbat tot. Nimic din ce-a fost nu mai era. Si am jucat toate rolisoarele…Asta m-a obligat sa
plec de la tinerii aceia, de la eroii in devenire (pentru ca eroi adevarati
n-am cum sa joc pentru ca asta-i carura mea si gabaritul meu… departe de ei…nu
puteam atunci, de fapt) si sa trec exact in partea opusa, extrapolata total,
trebuind sa fac comedie, ca sa rada lumea din sala, ca de asta veneau la
Giulesti si rolurile acelea sa aiba o noima daca tot le fac. Sa spuna ceva, sa
nu fie in gol.
Si vreau sa-ti spun ca primii 10
ani au fost 10 ani, hai sa-i pot numi, de chin. Si cel mai important era,
drumul seara, de dupa spectacol sau de la repetitie spre casa. Pe care de multe
ori renuntam sa-l mai fac cu tramvaiul si ma duceam pe jos, repetand. Ca sa zic
asa, culmea acestei perioade a fost un bonus extraordinar, in Zamolxe, pe care
l-a pus Dinu Cernescu, unde jucam ciobanul lunatec. Care n-avea decat doua
scene practice si cateva vorbe. Dar era o ciudatenie de personaj. Care era
marcat de luna, care vorbea cu luna, care era cu totul altceva, ceva straniu.
Si nu sarea capacelul la stranietatea asta, la un adevar atat de simplu, pentru
ca in general toti oamenii care mesteca fel de fel de adevaruri, le mai
complica, nu pot sa le dezghioace pana la miezul lor adevarat, pe cand acest
cioban lunatec numai miez era. Era de o simplitate, ceva extraordinar. Ei, si
mergand pe drum spre casa, iarna, pe zapada, intalneam caini, ca si atunci erau
multi caini pe strada in Bucuresti si, acum o sa razi de mine, dar asta faceam,
intr-un soi de…nu, nu eram disperat…aveam nevoie de un control si de vreo doua
ori le-am spus cainilor vorbele din Zamolxe. Nu stiu cat ma ascultau, dar in
orice caz nu m-au latrat, ceea ce era foarte important !
Deci asta am facut
foarte multa vreme. De asta eu cand vorbesc de obsesia buna stiu ceva de la
mine, care nu se aplica la altu’. De aceea raman numai in plan teoretic sa zic.
Dar eu am probat-o intr-un fel. Dupa care, incepand din ’84-’85 a devenit din
ce in ce mai greu. Teatrul trebuia sa se autofinanteze, nu erau conditii de
tipul asta, ma duceam sa fac pe Mos Gerila, ca sa-mi puna norme, sa-mi iau
leafa intreaga. Devenise foarte rau, piesele cadeau din ce in ce mai mult,
regizorii se schimbau si...a fost foarte greu. Astfel ca in 1990 renuntasem la
tot. Mai, gata ! Ies din teatru! Asta e! Exista si in natura fenomenul acesta.
Vezi in muntii Apuseni. Vine raul frumusel si dispare intr-un sorb, din peisaj.
Aaa, se duce pe dedesubt si face pestera de calcar, nu stiu ce…dar dispare. Ei,
la mine pana aici a fost si acum se duce in nisip. Asta e! Ei, si faptul ca a
aparut Alexander Hausvater din Canada,
cu o energie debordanta, vrand sa faca uriase spectacole, sa plezneasca teatrul
romanesc cu cele mai bune spectacole, intalnirea cu el m-a deturnat.
Si din 1990 de la…”Au pus catuse
florilor” in care am incercat sa intru in distributie, dar n-am izbutit…dar am
intrat pana la urma in “La tiganci” si de acolo, din “La tiganci”, si apoi cu
spectacolele lui Dragos Galgotiu (un regizor
special, la care tin foarte mult) din acea perioada, care erau foarte
interesante…”Lulu”, chiar cu nominalizare de regie la UNITER, s-a schimbat tot.
Si glumeam si spuneam “Mai, bine ca n-am murit. Pentru ca din ’75 pana in ’90
puteam foarte bine sa mor, nu sa mor fizic, ci sa dispar, sa nu mai contez.
Bine ca n-am murit, bine ca m-au ascultat cainii aia, bine ca am ajuns sa iubesc toate rolurile alea mici ca sa pot sa le fac. Mi-erau dragi toti astia
care erau niste natangi…pentru ca, comicul e comic si rade lumea pentru ca are
ceva natang in el. Daca este destept si vine de la Academie nu rade nimeni. Si
toata dragostea asta pentru genul asta de personaje m-a tinut in viata. Astfel
ca am putut spune ceva in ’93. Adica Hausvater era chiar neasteptat. Chiar a
venit cu un suflu ultra nou. Metoda lui, tot ce a facut ca spectacol in
perioada aia. Si chestia asta "m-a revenit". Apoi, dupa vreo 4 ani, am simtit nevoia sa fiu
liber, sa nu mai fiu angajat nicaieri. Si de atunci lucrurile au crescut extraordinat
an de an, aiuritor. L-a inceput m-am mirat “Doamne, sa merg mai incet. Sa nu
stric ceva, sa nu tulbur ceva, ce mi se intampla trebuie totusi ingrijit”, dar
dupa aia am ajuns la concluzia ca toate lucrurile astea au venit din cauza
acelor 15 ani de penitenta. De condamnare la ocna artistica.
I.S.: Ma gandesc ca dincolo de faptul ca spune o poveste, fiecare
spectacol are povestea lui. Imi spuneti povestea unui spectacol ? A unui rol ?
C.C.: Eram in vacanta la Piatra
Neamt, intr-o vara, la bunul meu prieten Corneliu Dan Borcia si planuiam sa
mergem pe undeva pe Valea Bistricioarei la un gratar, frumos, sa ne rupem in
natura. Si suna telefonul si la telefon directorul teatrului din Piatra Neamt, Liviu Timus
care ma intreaba “Tzaca, esti liber? “ “Da” zic. “Sunt in concediu”. “Aaaa,
foarte bine. Avem nevoie de tine”. “De ce?” “Pai, uite, a plecat un actor cu
totul din distributie, nu mai vrea sa se intoarca, am facut toate demersurile
posibile si a ramas un rol descoperit. Repetam “Povestiri despre nebunia
noastra cea de toate zilele” si e pacat ca spectacolul sa fie torpilat in acest
fel.”
Imi iau toate masurile deontologice:
“Intru cu o singura conditie. Sa nu fie pedepsit colegul respectiv, daca
intr-adevar situatia e asa vreau sa mi se certifice. Sa nu fie o manevra prin
care un actor este inlaturat pentru ca in cazul asta nu pot sa intru”. In
sfarsit, am toate asigurarile ca asa e, ca nu e nimic ascuns si intru. Intru
cam la o luna de la inceputul repetitiilor. Lucru care de altfel mi se intampla
frecvent. Pentru ca niciodata la marile
spectacole n-am fost de la inceput in
rolul respectiv. Revenind deci, ei repetasera deja…eu am prins practic ultimele
trei saptamani. Asta se intampla acum vreo 4 ani. In 2007 , vara. Eu aveam 62
de ani. Ce rol era? Trebuia sa joc rolul unuia de 35 de ani, bun prieten cu
rolul principal. Pe care-l juca Cezar Antal, un actor deosebit de la Piatra. Ei,
si cum sa joci un tanar de 35 de ani? Ca te rade lumea…Doar nu sunt Julieta aia
care are 48 si se da de 18 ani. La un moment dat s-ar putea intampla sa devina
dezagreabil. Gretos chiar...La care Afrim mi-a zis “Nu-i nici o problema, nici
o problema….Cojocare (ca el asa imi spune, la vocativ) nu te complica cu alte
probleme”.
Mai, si din prima zi de
repetitii, pana inainte de ultima generala dupa care venea avanpremiera…n-am
gasit nimic. Oricat am incercat, oricat am cautat…totul era…calp. Totul era
fara valoare. Totul era din camera de alaturi. Nu era din camera spectacolului.
Nu se lega nimic. Momentul de maxima rusine pe scena l-am trait atunci, la Piatra Neamt. Veneam la
teatru, manat de forta teatrului, dar picioarele mele mergeau invers. Era ceva
teribil. Numai ca vezi ca si rezistenta asta…devenisem nesimtit in raport cu
rezultatul repetitiilor mele, dar aveam in mine si o rezistenta rabdatoare, ca
in teatru e foarte important sa ai rabdare. Este o meserie pe care o faci intre
22 si 92 de ani, ca Mesterul Beligan. Deci…cat timp trebuie sa ai rabdare…sa nu
le faci pe toate deodata…s-astepti fiecare moment…sa nu-ti pierzi drumul tau…
Locuiam la hotelul Ceahlaul,
ascultasem in nestire Aqua du beber, cantecul pe care personajul il canta in
scena si de care v-am povestit mai devreme…Aici, totul mergea ok. Era singurul
moment, ala in care cantam fara ureche, singurul moment care mergea. Ei, si in
ultima zi, in ultima dupa-amiaza, dinainte de aceasta ultima generala, in
ultima seara de fapt, ca am avut inainte si o repetitie de la 6 la 9 , asa
ceva…in ultima seara, mai, mi-a sarit capacelul. In ultima seara am avut
revelatia si de unde mi-a venit? Incercand sa cant Aqua du beber am inceput sa
ma joc…pentru ca era derizoriu momentul si ei cantau in gol, dragutii de ei (Coca
Bloos si cu mine si la pian era Cezar Antal), mimau un moment maret intr-un mod
derizoriu.Asta era esenta acestui spectacol. Asta arata. Ca lumea nu poate trai
ce-si propune. Ca toate cuvintele pe care le rosteste: floare, minunat, frumos,
le spune, dar nu le poate trai. Si jucandu-ma cu acest cantecel, la un moment
dat, iese din mine un soi de robotel care canta. Asa, usor sacadat, din varful
gurii, de parca cuvintele nu ajung in suflet, ele sunt doar emise, fara
incarcatura emotionala, fara nimic. Mai, si in momentul ala, asa, repetand cu
mine, acasa, pac…Pata asta, personajul, trebuie scos din mine de la microfonul
vietii lui. El este un mic robotel. Deci trebuie sa caut robotelul dinauntru.
Un mic robotel care spune "Fac
bine”, dar nu face bine. Daca chestia asta e realizata, daca in fata am un
robotel care refuza dragostea, face amor cu chiuveta, cu aspiratorul (asta era
personajul), retras in camera lui de unde nu mai iese, deci refuza lumea, vrea
sa intre inapoi, intrauterin, sa nu fie in viata, sa se termine…asta e! El s-a
tot degradat prin retragere pana cand a devenit o mecanica. Nu mai e viata. E o
mecanica fina. Atat. Aaaa, poate ca era bine ca e batran pentru ca el a imbatranit.
In camaruta aia a lui, retras din viata, a imbatranit peste noapte. Si uite
rezultatul. E gol, sec. Nu e facut decat din cateva tije care vorbesc. Atat.
Bai, si in momentul ala m-am dus la Generala si am intrat direct cu ceea ce am
gasit la hotel. S-a bagat undeva in simtire ca nu era alcatuire, era o
neputinta, nu stiu, e mai complicat de explicat…si in momentul ala toata lumea
m-a iertat, si Afrim, ca am fost penibil pana atunci… si sunt nominalizat la
UNITER pentru rol…Asta e tot !
I.S. : Imi plac lucrurile ciclice. Am inceput prin a va defini in
calitati si defecte. Ca sa incheiem va propun un joc. Nu e nou, dar cumva chiar
dumneavoastra mi l-ati reamintit. Asa ca… ce ati fi daca ati fi :
- o culoare
C.C: Daca as fi culoare as fi
verde pal, crud, de camp.
I.S. : o luna calendaristica
C.C.: septembrie
I.S. : o floare
C.C . : as fi o crizantema, dar una bogata…o dalie.
I.S. : mirodenie
C.C.: pot sa fiu doua ? Piper cu
scortisoara.
I.S. : un vin
C.C. : aaa, stiu…Cadarca de
Minis, un vin rosu, facut in zona Aradului
I.S.: un fruct
C.C.: e simplu aici…mar;
I.S.: o stare
C.C : stare de drag;
I.S.: un fenomen al naturii
C.C.: ploaia de vara linistita,
cu fulgere si traznete care nu te mai infricoseaza , dar au ceva estetic
impecabil;
I.S.: un verb
C.C.: a iubi
I.S.: si …o carte
C.C. : Un veac de singuratate de
Gabriel Garcia Marquez.
Foarte interesant si placut! Multumim de cadou! :*
RăspundețiȘtergere