sâmbătă, 3 septembrie 2011

LIFE IN A DAY

 Stiti secventele alea in care ti se arata bucatele din lume la acelasi timp, cu starea vremii, evenimente din locatia respectiva, etc ? M-a fascinat intotdeauna sa le privesc ! Caut in ele oamenii si fac mereu paralela intre ce fac eu in acel moment si ce fac ei ? Si-mi spun : uite, traim deodata ! Fara sa stim unii de altii, fara sa avem sentimentul piesei de puzzle care suntem in viata. Si-mi da un sentiment de unitate, cumva, gandindu-ma  ca in timp ce eu citesc sau vad un film, un om undeva pe lumea asta se plimba prin ploaie, mananca, doarme sau danseaza si cum gandurile, iubirile, temerile noastre comune sau total independente unele de altele se intalnesc  in neant si se unesc si se amesteca si duc lumea mai departe. Impartim viata ! Asta simt !

O zi e o bucatica de viata, dar ar trebui traita ca si cum ar fi VIATA.

Cand m-am dus sa vad Life in a day nu stiam nimic despre el. Nu-mi place sa citesc inainte cronici despre filme sau piese. Abia dupa ce le vad, daca ma emotioneaza intr-un fel, incep sa caut informatii si pareri.
Life in a day e un documentar realizat de National Geografic si YouTube, avandu-l ca producator pe Ridley Scott. Oamenilor din intreaga lume, care poseda o camera digitala li s-a cerut sa filmeze o zi din viata lor si anume ziua de 24 iulie 2010. Dar sa fie o experienta personala. S-o filmeze asa cum cred ei ca-i reprezinta ziua aceea. Apoi  realizatorii au amestecat fimuletele  si au construit ziua respectiva din secventele primite, de la rasarit la miezul noptii. Secvente succesive, din vieti diferite, care formeaza impreuna ziua de 24 iulie 2010 ca un rezumat al acelui moment pe Terra. Rezultatul, asezonat cu un soundtrack foarte sugestiv realizat de Matthew Herbert  ( foarte mult mi-a placut cum tema principala se reia in stiluri muzicale diferite ) e savuros si emotionant.

In afara derularii zilei respective in pasaje amuzante si triste si simple si excentrice, oamenii mai au de raspuns si la doua intrebari : ce iubesc si de ce le este frica ! Si mi s-a parut atunci ca aceste doua sentimente ne guverneaza si ne definesc viata. Sunt rasaritul si apusul, sunt lumina si intunericul din noi, sunt inceputul si sfarsitul.

Cu ce-am ramas acum, la prima vizionare ( pentru ca imediat ce s-a terminat fimul m-am gandit : hm, l-as mai vedea o data ! ) ? Cu cateva secvente si cu o stare !  Un tip cu o bere in mana ( care nu parea prima bere cu care se imprietenise omul in ultimele ore ) , in zorii inca intunecati ai zilei e intrebat ce zi e azi ? Raspunsul lui e sincer, nejucat si spus cu toata gura : e o zi minunata ! Cea mai frumoasa zi dintre toate ! Abia dupa multe insistente ale celui care filma omul realizeaza ca i se cere data ! Figura lui, care spune cam "de ce naiba are importanta data ?" e de milioane ! Si ca sa dea totusi un raspuns, isi scoate telefonul ca sa vada data !
Intr-o alta secventa un barbos ce se declara recuperat dupa dependenta de droguri vorbeste despre cel care l-a ajutat sa se vindece si in casa caruia si-a petrecut ultimii 4 ani : " tipului asta i s-au intamplat doua chestii in astia 4 ani : m-a salvat pe mine si si-a pierdut casa. E un tip tare priceput. Stie sa faca multe lucruri. Omul e un geniu, doar ca nu prea are timp "
Cel mai pe sufletul meu a fost insa raspunsul unei fetite care la intrebarea " de ce iti e frica " a raspuns " sa ma fac mare " .

Mi-am confirmat inca o data vazand filmul asta ca ador diminetile. Toate secventele matinale care mi se derulau prin fata ochilor cresteau in mine sentimentul de proaspat, de nou inceput, de bucurie de viata. Mirosurile diminetii, aerul mai viguros, sunetele ca niste incurajari la inceput de drum.

Am ramas cu sentimentul acut ca mi-e bine.Oricum ar fi o zi din viata mea.Pentru ca pur si simplu am trait-o.

Secventa finala : Intr-o masina, in mijlocul unei ploi torentiale, aproape de miezul noptii, o fata obosita, trista, isi filmeaza "ziua" . " E aproape miezul noptii, am vrut sa fac filmuletul si acum e prea tarziu. Dar am lucrat toata ziua, acum abia ma indrept spre casa.( ...) Vreau sa stie cineva ca exist. Ca fac filmarea asta pentru ca in viata mea nu se intampla nimic. Toata ziua m-am gandit ca nimic important, demn de semnalat nu s-a intamplat azi si acu, inregistrand, imi dau seama ca tocmai s-a intamplat"








Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu