marți, 29 noiembrie 2011

DE PE LA GAUDEAMUS (III)


Dupa cateva ore de alergatura prin targul de carte m-a razbit foamea. Si setea. Ametesc invartindu-ma pe extrema circulara de la parter si gasesc in cele din urma cantina. Ma rog, deasupra scria Restaurant…, dar sa fim seriosi…Gasesc cu greu un loc la o masuta unde sa ma despovarez de haine si sacose si ma asez rabdatoare la o coada generoasa, la capatul careia ma asteptau apa si cafea. Nu trebuie sa va spun ca licoarea maronie era mai solicitata decat apa si mai greu de obtinut. Doua domnisoara sprintene si preocupate faceau oficiile. Una vindea apa, cealalta cafea. Astfel ca, daca optai pentru apa, puteai sa treci inaintea cafegiilor si domnisoarea cu apa iti satisfacea setea rapid.
In spatele meu doi tineri in jur de 30 de ani.
Ea : “ Eu vreau doar apa”
Eu : “Puteti sa va duceti in fata”
El : “ Da, du-te la apa !” si soptind “ poate iei si-o cafea” !
Ea se duce la domnisoara cu apa si-i spune : “ O apa va rog !” si aplecandu-se catre ea, preluand tonul lui soptit, “si o cafea!”
Domnisoara vadit incurcata ii spune ca lumea asteapta la cafea alaturi si ca pentru asta trebuie sa-si astepte randul la coada. Putin iritata, Ea se intoarce brusc si dand cu ochii de privirea mea cu sprancene ridicate imi explica : “ Voiam doar sa platesc si cafeaua !”  “Zau?” o intreb eu in gand, dar nu zic nimic. Gandul mi-e intrerupt de El : “Dar unde te crezi tu?” Ea : “ Intr-o tara civilizata!?”
Hooo ! Asta m-a pocnit peste urechi ! “ Intr-o tara civilizata in care tu incerci sa fi mai smechera decat fraierii care stau si asteapta “necivilizat” sa le vina randul la cafea ?” Am spus-o doar in gand. Probabil ar fi trebuit s-o spun tare, dar recunosc, uneori ma cuprinde si pe mine lehamitea . Mea culpa !
Aud tot timpul in jurul meu despre cum nu suntem civilizati, despre tarele si cusururile noastre ! Toata lumea vrea o schimbare, dar sa nu inceapa cu mine, nu ?  Sa ne faurim o tara civilizata, dar daca tot nu e, cum sa fiu eu civilizat ? Ce, eu sunt mai fraier ? Urasc genul asta de gandire, de comportament. Ma sufoca.
Cred cu tarie ca exemplu personal, traitul frumos in mica ta lume, in neansemnata ta vecinatate, al fiecaruia dintre noi, face regula generala. Nu poti schimba de pe o zi pe alta comunitatea, mentalitatea si obiceiurile urate ale acestei tari, dar in ciuda ironiilor, a suspiciunilor si a descurajarilor, poti face curat in jurul tau. Si eu, si tu, si tu, si tu….si asta se transforma in noi. Fiecare din noi conteaza.
Va rog nu lasati pe altul ! Fiti voi propriul vostru model de civilizatie !
Si pentru ca vorbim de civilizatie, in cantina de la Gaudeamus am mai auzit una : cica ziaristii asteptau cu infrigurare statisticile despre cate carti s-au furat in timpul targului. Ca cica e de bine !?!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu